2011-02-11 | 17:10:46

Min förlossning!

Hej hej!
Här kommer min förlossningsberättelse!
Har den på den gamla bloggen men vill ha den här med :)

Läs och njut ;)

Min förlossningsberättelse

 

BF + 5
2/1


Jag vaknade upp kl.7.30 med ont i magen, trodde det var vanlig magknip.
Gick på toa och lade mig sen i sängen. Låg och drog mig i 30 min tills jag tillslut gick upp kl.8 och tog mig ett glas oboy.
Kl.8.30 gick jag upp till min sambo som låg och sov och sa att jag hade lite ont i magen. Medan jag låg där hos honom fick jag ont i magen 2gånger till och sa lite på skämt att det kanske är förvärkar.
Gick sedan ner  och skulle försöka äta lite frukost. Under tiden jag åt så blev värken värre och värre i magen... sa till min sambo att jag har nog förvärkar ändå men att det var inte så farligt, så han kunde bege sig iväg och träna lite senare.
Värkarna kom mer och mer och starkare och starkare.
Använde mig utav andningen som jag lärt mig på profylaxen.
Fick svårare och svårare att få i mig frukosten och tillslut kände jag hur det  ”rann” till i trosan. Gick på toaletten och såg att slemproppen gått (kl.10:07), ropade till sambon att nu har proppen gått. Jag bestämde mig för att gå och duscha, det var så skönt!
Värmen i duschen gjorde att värkarna inte kändes lika mycket.
Efter att jag klev ur duschen (klockan var väl kring 10:30) så börjar det forsa nedför benen, det var vattnet som gick.
Därefter började värkarna komma mer och mer och mer....satte mig på toaletten och jag kom inte därifrån, för så fort jag rörde mig så kom det en värk och dom blev bara kraftigare och kraftigare, så jag tyckte att jag satt bra på toaletten .
Insåg tillslut att jag kan faktiskt inte sitta på toaletten hela dagen så jag fick hjälp att resa mig upp...men då rann det ut ännu mer vatten så jag satte mig ned igen och så höll jag på några gånger.
Lyckades efter många om och men ta mig ned till nedervåningen, där jag sminkade mig.
Kl. 11.15 ringde vi in till BB Stockholm, där dem ställde massa frågor. Jag hade då värk var 3e min och värken höll i ca 1min. Vi var välkomna in!

Kommer in till BB ca kl.12. Får duscha och byta om och blir sedan kopplad till CTG. Lillkillens hjärta slår jämt och fint, mina värkar fortsätter komma med ca 2½-3min mellanrum. Får t o m ibland en ny värk innan den ena gett med sig.
Blir undersökt och är öppen 3cm.
Kl.13 frågar BM om jag kan tänka mig att testa akupunktur och det kunde jag absolut tänka mig. Jag fick en nål mellan ögonen och vid tummen på båda händerna. Personligen tyckte jag inte alls att det hjälpte, men värt ett försök. Kl.13.22 så börjar jag smått testa lustgasen. Känns lite underligt, ungefär som att jag va full. Jag kämpar på med lustgasen tills jag kl.15:20 känner att jag behöver mer smärtlindring.

Barnmorskan börjar förbereda inför epiduralen. 10 min senare ringer dem efter narkosläkaren som meddelar att det kommer dröja ca 30min innan dem kan komma.
Kl.16:15 upplever jag ökat tryck så barnmorskan undersöker mig och ser att jag öppnat mig mellan 9-10cm. Här är jag lite borta så pga värkarna, jag är inte riktigt med. Hör att dem pratar med mig men jag hör inte vad dem säger.
Tyvärr hade narkosläkaren något akut innan mig så jag fick vänta.
Kl.16:20 kommer han äntligen in i rummet och hälsar på oss.
Jag ligger på sidan, får dra upp benen och ligga som en ”båge”. Han känner längs med ryggraden. Det som var obehagligt var när han spritade min rygg. Det var kallt och gjorde att min värk kändes mer. Sen efter några minuter så ”ahhhh......” värken är borta.
Då blev jag mer klar i huvudet och börjar kommunicera.
Direkt började jag känna ett tryck nedåt.
Precis som om man är ENORMT bajsnödig. Använder lustgasen regelbundet. Men mår lite illa av den så jag måste sluta innan värkarna är över.
Kl.17:30 börjar vi testa lite olika ställningar för att få igång värkarna igen, då dom avtagit lite efter epiduralen.
Kl.17:50 Krystvärkarna börjar!
Kl.18 får jag värkförstärkande.
Undersköterskan försvinner iväg för att dricka lite då hon kände sig lite konstig i halsen. När hon kommer tillbaka in i rummet så svimmar hon (mitt i en krystvärk!!!! ), barnmorskan ringer på akutlarmet och det kommer in flera inspringandes i rummet och tror att det är jag som behöver hjälp. Barnmorskan säger till dem att det är undersköterskan som behöver hjälp!
Jag krystar och krystar, tar i som jag aldrig gjort förut.
Kl.18:41 Lillkillen tittar ut!
Han skriker inte och min första fråga är ”LEVER HAN???”
Självklart gjorde han det !!
Får upp han på bröstet och vi är SÅÅÅ LYCKLIGA!!
Han är så fin.

Jag hade fått lite ”skrapsår”/bristningar så jag behövde sys.
Får bedövning och dem syr. Eftersom jag fick sy så nära urinröret så får jag en kateter insatt (vilket jag är jätte glad för, för det innebär att jag hinner läka lite innan jag behöver kissa . Inget svid!)

Jag personligen tyckte att förlossningen var långt ifrån så hemsk som jag trodde den skulle vara!
Detta var en enorm upplevelse!!
Ni har något alldeles underbart framför er!

 2/1 , kl.18:41, 3675g Vår son Anton! 



Blev ett helt annat typsnitt när jag kopierade in texten, trots att det är samma typsnitt...lite udda haha.
Lite svårare att läsa men hoppas det gick ok ändå :)

3 Kommentarer
Alexandra:

Hejsan!!!



Tack för att du titta in i min blogg.Jag har både pampars o libero hemma.Bor tyvärr i Malmö så det blir lite långt att åka haha.Jag har precis läst din förlossnings berättelse o tyckte faktiskt att den lät fantastiskt smidig.Vi får se hur min blir,jag tycker det e ett under att man kommer ihåg klockslag på nästan allting.Känner jag mig själv rätt så kommer jag bli hel stirrig.Hoppas du fortsätter o följer min blogg,kram

2011-02-12 | 06:32:48
URL: http://vivantarettmirakel.blogg.se/
Anonym:

hehe, fattar inte att du brydde dig om att sminka dig :)

2011-03-19 | 08:38:36
Maria - med bebis i magen ☆:

roligt att få ta del av din förlossningsberättelse!

vad allting verkade flyta på bra, vad härligt! :)



läskigt med undersköterskan bara!

2011-05-16 | 10:00:09
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: